INNEHÅLLSFÖRTECKNING


Förutsättningar för en bra medicinsk kontroll

För att utföra medicinska kontroller vid arbete som innebär rök- och kemdykning, står i föreskriften att läkaren som utför kontrollerna bör ha god kunskap om: 

  1. vad arbetsmiljöarbete innebär, 
  2. om arbetstagarens exponering och arbetsförhållanden, och 
  3. klinisk kompetens att undersöka och utreda relaterade besvär.

För att kunna uppfylla de första två kraven kan man som läkare ställa krav på att få information om den aktuella arbetsplatsen och helst har fått besöka den, för att skapa sig en uppfattning om hur den aktuella fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön är beskaffad och arbetsgivarens mognadsgrad i arbetsmiljöarbetet. Det görs helst tillsammans med ett team med exempelvis företagssköterska, arbetsmiljöingenjör och ergonom.

Föreskriften säger också att den medicinska kontrollen ska innefatta en sambandsbedömning ”I en beställning av medicinska kontroller ska ingå att den som utför den medicinska kontrollen ska bedöma om det i kontrollen framkommer teck­en på samband mellan ohälsa – generellt eller individuellt – och faktorer i ar­betsmiljön, och om möjligt föreslå åtgärder.” (13 § AFS 2019:3). För att göra en sådan bedömning av sambandet krävs att man har en del kunskap kring rök- och kemdykning och dess skadeverkningar.


Vad läkarundersökningen ska innehålla

Eftersom det krävs att man gått en separat utbildning för att vara behörig att genomföra medicinska kontroller skrivs ingen utförlig handledning kring hur man ska tolka hälsodeklarationen. 


Om sammanfattningen på Plustoo.com

Information från hälsodeklarationen

Hälsodeklarationen följer den hälsodeklaration som tagits fram av EDTC, uppdaterad 16 mars 2021.

 

Mätningar och undersökningsresultat

Det finns från EDTC en mall för läkarundersökningen. För att kunna göra statistik och få informationen till individen kan uppgifterna dokumenteras i Plustoo, vilket beskrivs nedan.  

Under mätvärden syns t ex BMI, blodtryck, ev ortostatiskt test och syn. Resultaten syns oavsett om de är normala (grönmarkerade) eller utanför referensintervall (rödmarkerade). 




Under undersökningsresultat återfinns resultat av spirometri, provtagning och arbets-EKG.


Bedömning för Tjänstbarhetsintyg

Tjänstbarhetsintyg för dykeriarbete ska inte utfärdas för arbetstagare som har en diagnos (enligt ICD-10) eller hälsotillstånd, som enligt EDTC:s rekommendationer innebär en ökad risk för ohälsa eller skada vid dykeriarbete är gravida. 


I första frågan får du välja om du bedömt om undersökningen ska leda fram till att ett tjänstbarhetsintyg eller inte. Du kan också fylla i att deltagaren inte är bedömd, vilket gör att den ändå räknas in i statistiken, men markeras som en inte genomförd medicinsk kontroll.

Om du väljer att inte utfärda tjänstbarhet kommer du få valet att fylla i ett utlåtande istället, för att ändå kunna kommunicera resultaten till arbetsgivaren.

Nästa uppgift att fylla i är vilka datum intyget ska gälla mellan.

Enligt rekommendation från Arbetsmiljöverket kan tjänstbarhetsintyget ”framåt dateras” upp till två månader, för att minska överlapp, så intyget kan börja gälla från och med dagen efter att tidigare tjänstbarhetsintyg löper ut.



Utifrån från-och-med-datumet räknar sedan programvaran automatiskt ut när tjänstbarhetsintyget slutar gälla, förutsatt att du vill följa det intervall som anges av föreskriften. Nästa medicinska kontroll föreslås ske senast sätts automatiskt till 1 månad före utgångsdatumet, men kan justeras utifrån lokala förutsättningar t ex med lång väntetid för arbets-EKG, eller att du vet att man har långa väntetider till behörig läkare. Om du kommer fram till att det inte finns någon exponering kan man kryssa i att ingen nästa kontroll föreslås.


Vad gäller arbets-EKG sätts nästa föreslagna datum automatiskt utifrån deltagarens ålder, där de som är över 45 år ska göra arbets-EKG vid varannan medicinsk kontroll. 



I intygets sista del kan kommentarer till deltagaren och arbetsgivaren ges. Kommentaren kommer ses av båda, varför vi inför en påminnelse om att inhämta samtycke. Om ”nej” fylls i kommer det inte gå att skicka intyget.



När du är färdig med intyget, klickar du på ”Spara” och sedan ”Signera intyg digitalt”. Du får frågan om du vill förhandsvisa, vilket kan vara bra, för att se att exempel alla datum stämmer innan man skriver under.



Utkastet visas i webbfönstret. När du stänger det kommer du tillbaka till Plustoo och signerar tjänstbarhetsintyget, varefter det signerade intyget visas för påtitt. Det kan sedan sparas ner för att läggas in i journalen som dokument.


 Även sammanfattningen kan sparas som dokument genom att klicka på ”Skriv ut” och sedan spara som PDF. I kommande versioner kan detta steg förhoppningsvis automatiseras.




Deltagaren kan sedan logga in i sitt Hälsokonto med Bank-ID på todaytoo.com för att se sitt intyg där.


Intervall för medicinska kontroller

För dykeriarbete gäller följande intervall