Förslag på utgångspunkter i dialogen med kund och vid planering av medicinska kontroller:
Uppdragsdialog
- Arbetsgivarens eventuella tidigare erfarenheter från medicinska kontroller.
- Arbetsgivarens syfte med kontrollen.
- Beskriv föreskriftens syfte med medicinska kontroller, i förhållande till deltagaren (förhindra ohälsa och hitta tidiga tecken på sådan) respektive arbetsgivaren (del i det systematiska arbetsmiljöarbetet). Beskriv hur ev andra syften arbetsgivaren har kan uppfyllas.
- Eftersök hur riskbedömningen gjorts och avgränsningen av vilka som ska delta och inte.
- Informera arbetsgivarens om dess skyldigheter gällande anordnande och hur ni som expertresurs bistår i det (att beställning av tjänsten innefattar att sambandsbedömning och återkoppling på individ- och gruppnivå, se Anordnandet och återkoppling enligt föreskriften).
- Beskriv vilka råd som kan komma att ges till individen (t ex förändringar i levnadsvanor) och huruvida arbetsgivaren har intresse att stötta i sådan beteendeförändring.
- Bestäm utifrån uppdraget om samtliga ska genomgå klinisk undersökning eller endast de som har besvär.
- Beskriv syftet med gruppstatistik (dokumentation) och att för att den ska bli rätt behöver man göra organisationsträdet rätt från början.
- Beskriv vilka råd som kan komma att ges till arbetsgivaren efter kontrollen.
- Beskriv hälsokonto och arbetsgivarkonto. Läs mer om arbetsgivarkontot här.
Planering och administration
Planera hur grupprapporten ska vara uppbyggd tillsammans med arbetsgivaren – Hur denne vill följa upp statistik. Detta påverkar hur ni bygger organisationsstrukturen med toppnivå och med eventuella avdelningar (nivåer)
Beställ anpassad enkätlänk i plustoo.com
Välj organisation och säkerställ rätt organisationsstruktur i plustoo.com
Välj arbetsgivarkonto (för att skapa koppling till arbetsgivarkonto) i plustoo.com
- Om endast de med besvär ska undersökas görs det valet under rubriken ”Urvalskriterier för klinisk undersökning”.
- Planera prissättning, tidsåtgång och bokningar utifrån det aktuella syftet.
- Planera vilken läkare som ska genomföra kontrollerna och förutsättningarna för denne att känna till deltagarnas arbetsförhållanden.
Besluta om uppföljning efter genomförda medicinska kontroller
Ge gärna deltagaren en bokningstid 5-10 minuter innan själva bokningen, så att lite tid finns att svara på hälsodeklarationen vid ankomst, om deltagaren glömt fylla i den innan.