Förslag på utgångspunkter i dialogen med kund och vid planering av medicinska kontroller:
Uppdragsdialog
- Arbetsgivarens eventuella tidigare erfarenheter från medicinska kontroller.
- Arbetsgivarens syfte med kontrollen.
- Beskriv föreskriftens syfte med medicinska kontroller, i förhållande till deltagaren (förhindra ohälsa och hitta tidiga tecken på sådan) respektive arbetsgivaren (del i det systematiska arbetsmiljöarbetet). Beskriv hur ev andra syften arbetsgivaren har kan uppfyllas.
- Eftersök hur riskbedömningen gjorts och avgränsningen av vilka som ska delta och inte.
- Informera arbetsgivarens om dess skyldigheter gällande anordnande och hur ni som expertresurs bistår i det (att beställning av tjänsten innefattar att sambandsbedömning och återkoppling på individ- och gruppnivå, se Anordnandet och återkoppling enligt föreskriften).
- Beskriv vilka råd som kan komma att ges till individen (t ex förändringar i levnadsvanor) och huruvida arbetsgivaren har intresse att stötta i sådan beteendeförändring.
- Bestäm utifrån uppdraget om samtliga ska genomgå klinisk undersökning eller endast de som har besvär.
- Beskriv syftet med gruppstatistik (dokumentation) och att för att den ska bli rätt behöver man göra organisationsträdet rätt från början.
- Beskriv vilka råd som kan komma att ges till arbetsgivaren efter kontrollen.
- Beskriv hälsokonto och arbetsgivarkonto. Läs mer om arbetsgivarkontot här.
Planering och administration
Planera hur grupprapporten ska vara uppbyggd tillsammans med arbetsgivaren – Hur denne vill följa upp statistik. Detta påverkar hur ni bygger organisationsstrukturen med toppnivå och med eventuella avdelningar (nivåer)
Beställ anpassad enkätlänk i plustoo.com
Välj organisation och säkerställ rätt organisationsstruktur i plustoo.com
Välj arbetsgivarkonto (för att skapa koppling till arbetsgivarkonto) i plustoo.com
- Om endast de med besvär ska undersökas görs det valet under rubriken ”Urvalskriterier för klinisk undersökning”.
- Planera prissättning, tidsåtgång och bokningar utifrån det aktuella syftet.
- Planera vilken läkare som ska genomföra kontrollerna och förutsättningarna för denne att känna till deltagarnas arbetsförhållanden.
Besluta om uppföljning efter genomförda medicinska kontroller
Ge gärna deltagaren en bokningstid 5-10 minuter innan själva bokningen, så att lite tid finns att svara på hälsodeklarationen vid ankomst, om deltagaren glömt fylla i den innan.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov