Förslag på utgångspunkter i dialogen med kund vid planering av medicinska kontroller:




Uppdragsdialog

  • Arbetsgivarens eventuella tidigare erfarenheter från medicinska kontroller.
  • Arbetsgivarens syfte med kontrollen.
  • Beskriv föreskriftens syfte med medicinska kontroller, i förhållande till deltagaren (förhindra ohälsa och hitta tidiga tecken på sådan) respektive arbetsgivaren (del i det systematiska arbetsmiljöarbetet). Beskriv hur ev andra syften arbetsgivaren har kan uppfyllas.
  • Eftersök hur riskbedömningen gjorts och avgränsningen av vilka som ska delta och inte.
  • Informera arbetsgivarens om dess skyldigheter gällande anordnande och hur ni som expertresurs bistår i det (att beställning av tjänsten innefattar att sambandsbedömning och återkoppling på individ- och gruppnivå, se Anordnandet och återkoppling enligt föreskriften).
  • Beskriv vilka råd som kan komma att ges till individen (t ex förändringar i levnadsvanor) och huruvida arbetsgivaren har intresse att stötta i sådan beteendeförändring. 
  • Beskriv syftet med gruppstatistik (dokumentation) och att för att den ska bli rätt behöver man göra organisationsträdet rätt från början.
  • Beskriv vilka råd som kan komma att ges till arbetsgivaren efter kontrollen.
  • Beskriv hälsokonto och arbetsgivarkonto. Läs mer om arbetsgivarkontot här. 


Planering och administration

  • Planera hur grupprapporten ska vara uppbyggd tillsammans med arbetsgivaren – Hur denne vill följa upp statistik. Detta påverkar hur ni bygger organisationsstrukturen med toppnivå och med eventuella avdelningar (nivåer)
      
  • Beställ anpassad enkätlänk i plustoo.com 
    • Välj organisation och säkerställ rätt organisationsstruktur. 
    • Välj arbetsgivarkonto (för att skapa koppling till arbetsgivarkontot)
        
  • Planera internt gällande prissättning, tidsåtgång och bokningar utifrån det aktuella syftet.
  • Planera vilken läkare och sköterska som ska genomföra kontrollerna och att kännedom finns om deltagarnas arbetsförhållanden.
  • Ge gärna deltagaren en bokningstid 5-10 minuter innan själva bokningen, så att lite tid finns att svara på hälsodeklarationen vid ankomst, om deltagaren glömt fylla i den innan.
      
  • Besluta om uppföljning med kunden efter de medicinska kontrollerna.