Teckenuppsättning
Om våra svenska å, ä och ö ger upphov till dessa konstiga meddelanden kan det bero på teckenuppsättningen.
Kontrollera dina inställningar för inkommande post under internationella inställningar. Exakt var dessa inställningar finns är olika från program men är du osäker kontakta din IT support.
Det enklaste är nog att prova med olika inställningar tills meddelandena ser bra ut.
Citerat från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Unicode):
E-post använder en standard kallad MIME. Eftersom många e-postservrar fortfarande utgår från 7-bitars tecken måste text kodad som UTF-8 eller UTF-16, då den skickas till sådana servrar, dessutom kodas med Base64 eller Quoted printable (många e-postprogram gör denna kodning automatiskt, för säkerhets skull). Med den förra kodningen blir meddelandet 4/3 så stort som ursprungligen och oläsligt utan omkodning, med den senare kommer varje byte utanför ASCII-mängden att kodas med tre tecken per byte, och alltså minst sex tecken per bokstav. Till exempel blir ÅÄÖ (kodat som UTF-8) w4XDhMOW som base64 och =C3=85=C3=84=C3=96 som quoted printable. Tecknen som hör till ASCII (bl.a. A-Z) hålls oförändrade i quoted printable, så västerländsk text växer bara måttligt och är fortfarande någorlunda läslig också som sådan.
I fall då e-postprogrammet med grundinställningar inte stöder kodningen används ofta så kallade bilagor, som kan författas och kodas oberoende av stödet i själva e-postprogrammet. Rätt konfigurerade moderna e-postprogram stöder i allmänhet Unicode direkt på det ovan beskrivna sättet, utan att användaren behöver bry sig om de tekniska detaljerna.
MIME-kompatibilitet
Det kan också bero på att ditt e-postprogram inte är MIME-kompatibla.
Äldre versioner av e-postprogram kan sakna denna kompatibilitet. MS Outlook 2003 i Windows Vista hade ett känt problem en gång i tiden liksom några andra äldre program.
Så här kan ett felaktigt meddelande se ut:
Subject: =?utf-8?B?w4V0ZXJzdMOkbGxuaW5nIGF2IGzDtnNlbm9yZA==?=
Content-Type: multipart/alternative; boundary=-boundary_12_8165a004-0895-4e6d-b58b-ec774ca21c52
This is a MIME-formatted message. If you see this text it means that your
E-mail software does not support MIME-formatted messages.
——boundary_12_8165a004-0895-4e6d-b58b-ec774ca21c52
Content-Type: text/plain; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: base64
RHUgaGFyIHZhbHQgYXR0IMOldGVyc3TDpGxsYSBkaXR0IGzDtnNlbm9yZCBmw7ZyIFBsdXN0b28u
IFNrcml2IGluIGbDtmxqYW5kZSDDpXRlcnN0w6RsbG5pbmdza29kIGkgUGx1c3RvbyBmw7ZyIGF0
dCBrdW5uYSBhbmdlIGV0dCBueXR0IGzDtnNlbm9yZDogNDYzODk0DQoNCg0KT20gZHUgaGFyIG7D
pWdyYSBmcsOlZ29yIHbDpG5saWdlbiBza2lja2EgZXR0IG1lZGRlbGFuZGUgdGlsbCBocGlAaHBp
För att åtgärda problemet vänligen uppdatera din e-postklient med de absoluta senaste säkerhetsuppdateringarna, liksom ditt operativsystem.
Det finns också flera goda anledningar att hållas med de senaste utvecklade programmen som ger ökad säkerhet och lättare användning.
I vissa fall kan även den aktuella IT miljön vara begränsad centralt men då ska flera ha samma problem i samma nät.
Om det finns begränsningar som kräver att våra domäner måste bli betrodda så listar vi dem i följande guide.
http://support.hpinordic.se/support/solutions/articles/4000006633